web analytics

galeria

´Un bon guia ha de creure´s el que diu´

Les visites dinamitzades s'han convertit en un recurs cada cop més utilitzat per divulgar el patrimoni gironí.

 

24.08.2013 | 08:04

 

Les visites teatralitzades a la Vila Romana del Pla de Palol són una novetat d´aquest estiu.

Les visites teatralitzades a la Vila Romana del Pla de Palol són una novetat d´aquest estiu. diari de girona

 

GIRONA | LAURA FANALS Les visites guiades són un recurs que ofereixen cada cop més museus i ajuntaments per donar a conèixer el seu patrimoni d'una forma interessant i més divertida que no pas llegint plafons o fulletons de paper. Però no n'hi ha prou amb posar una persona que reciti de memòria totes les explicacions: els guies d'aquestes visites han de ser capaços de captar l'atenció del públic, reaccionar en cas de preguntes inesperades i, sobretot, conèixer bé allò del que estan parlant.

"El més important és tenir un bon guió, que el visitant es quedi amb unes quantes idees, que són les que tu vols fixar. Si deixes anar molt el rotllo no els queda res, o sigui que millor centrar-se en tres o quatre idees, vestir-les bé i, sobretot, creure't el que estàs fent", explica Raül Mata, que des de fa vuit anys fa visites guiades per Palamós i al Museu de la Pesca.

Una opinió molt similar manté Roser Raluy, que s'encarrega de donar a conèixer el patrimoni de Roses: "La millor manera de mantenir l'interès dels oients és creure's el que un explica, i a partir d'aquí es pot crear l'empatia suficient perquè el participant se senti partícep del lloc", assenyala. A més, creu que un bon guia ha de ser una persona positiva, "que no salti o s'enfadi quan algú fa un comentari fora de lloc". Raluy forma part d'Educ'art, una empresa de serveis educatius que treballa per a diferents museus i ajuntaments de les comarques gironines. En el cas de Roses, les visites inclouen la Ciutadella, el Castell de la Trinitat, la ruta megalítica, el port i el camí de ronda.

Tant Mata com Raluy han anat desenvolupant tècniques per mantenir l'atenció de l'oient. Mata remarca que s'ha de tenir en compte que cada visitant té una motivació diferent, des del que hi va amb entusiasme fins al que l'han arrossegat i no hi té cap mena d'interès. "Però tu has de donar un bon servei per a tots i fer que tothom surti amb alguna cosa apresa", assenyala. En el seu cas, els "trucs" per mantenir l'atenció són intercalar anècdotes, jugar amb la veu i anar variant l'entonació.

Raluy, per la seva banda, aposta per interactuar amb els visitants tot fent-los preguntes del tipus "per què les àmfores acaben amb punta?" o "per què serveixen els forats quadrats de la muralla medieval?". "Això crea un punt d'atenció que fa reflexionar col·lectivament i que entre tots es trobi la solució". En el seu cas, considera que portar fotografies o petites reproduccions que es puguin tocar també ajuda a cridar l'atenció del públic.

La funció del guia també consisteix en adaptar-se a les necessitats del públic, que poden ser molt diferents en funció de la seva procedència. "El poblat ibèric de Castell ens enganxa culturalment molt més a nosaltres que als estrangers, ells necessiten una motivació extra", explica Mata. Un cas a part són els francesos, indica, ja que són molt sensibles a la cultura "i amb això tens molt de guanyat".

Segons Raluy, per preparar una visita cal llegir molt, documentar-se i visitar el lloc les vegades que facin falta per tal de conèixer tots els detalls. Però, què pot fer una guia en cas que li preguntin alguna cosa que no sap? "Sobretot s'ha de ser sincer", afirma la guia, i afegeix que, si una resposta es desconeix, "hi ha maneres de solucionar-ho". Ella, per exemple, demana als visitants un correu electrònic, busca la resposta i posteriorment els l'envia. A més, recorda que sempre s'ha de tenir un "pla B" per si alguna cosa surt malament, com ara pluges importants, un ordinador que falla o un cotxe que s'espatlla.

Però a banda de les visites guiades "tradicionals", cada cop proliferen més també les teatralitzades, amb l'objectiu d'atreure un públic que, a més de cultura, busca entreteniment. Conscient d'això, l'Ajuntament de Castell-Platja d'Aro ha renovat i ampliat enguany la seva oferta de visites guiades, tot incloent-ne de nocturnes, amb bicicleta i de teatralitzades. "L'objectiu era dinamitzar-les i oferir més opcions al visitant", explica Roser Serra, de l'Ajuntment.

Una de les que ha tingut més èxit han estat les visites teatralitzades a la vila romana del Pla de Palol, a càrrec de la companyia La Minúscula. La seva directora, Txell Faxedes, explica que, malgrat ser visites teatralitzades, també es documenten com el que més: "Com que som actors i no arqueòlegs o historiadors, primer busquem tot el material i el llegim, però ens centrem en el tema que volem tractar perquè si no seria massa extens", explica.

El següent pas és anar a visitar i definir l'espai on es durà a terme la representació: "Cal evaluar quin és el lloc des d'on es veurà i s'escoltarà millor", assenyala Faxedes. Tot seguit, ja es posen a elaborar el guió i posar-se a assajar. En el seu cas, combinen els actors professionals amb amateurs, i les tècniques són molt diferents que en un teatre normal. Per exemple, els actors han de saber projectar la veu sense quedar-se afònics al mig del carrer, han de ser capaços de mantenir la concentració en un ambient molt menys silenciós que una sala i, sobretot, ser capaços d'improvisar: "Has d'estar preparat per, si algú et fa una broma, ser capaç de seguir", indica Faxedas.

Com en tots els casos, però, el més important és comptar amb la complicitat del públic, i Faxedes està contenta perquè ho han aconseguit: "Al principi patíem per si venien molts estrangers que no ens entenien, però al final, tot i que sí que hi ha francesos i alemanys, tots vénen amb ganes de passar-s'ho bé i col·laborar", afirma.

 

 

Les visites teatralitzades a la Vil·la Romana del Pla de Palol són una novetat